fredag 24 januari 2014

Boksortering


För ett par dagar sen läste jag ett gästinlägg på Bokhora som behandlade det där som är så viktigt för många av oss boksamlare. Hur vi sorterar våra böcker. 

För mig är grunden alltid alfabetisk ordning. Det är en fix idé förmodligen, men ack så viktig. Tidigare har jag i övrigt mest delat upp det hela i skönlitteratur för sig och annat för sig, men för ett par år sedan bestämde jag mig för att faktiskt göra en uppdelning utifrån världsdelar och länder också. Mycket för att visa för mig själv hur lite jag äger/läser från andra delar av världen än Sverige, Storbritannien och USA. Dessutom har jag satt pocketböckerna för sig själv, dels för att det faktiskt ser snyggare ut, men främst för att det går att ha tätare mellan hyllplanen och alltså få plats med mer om pocketarna står för sig. Så så har jag det. 

Eller, det är i alla fall tanken att det ska vara så. Helt ärligt så är det nog så att jag på det senaste har lagt högar med böcker lite hur som helst i hyllorna för att jag inte orkar stuva om så mycket i hyllorna när jag har råkat shoppa :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar