fredag 2 januari 2015

Nytt år, nytt försök!

Ja, nu är det tydligen nytt år igen. Men det är lite som jag sa ett annat år, att egentligen börjar ett nytt år varje dag. Det beror ju bara på hur man ser det.

Jag ägnade nyårsaftonen och nyårsdagen åt ett helt vansinnigt projekt. Jag listade alla böcker jag äger i ett kalkylark. Det finns flera anledningar till detta vansinne. En är ju att det faktiskt är praktiskt att ha alla böcker uppskrivna. En annan är att det är bra att gå igenom alla böcker ibland för att inte glömma vilka jag redan har, för att undvika fler dubletter. Men framförallt handlar det om att jag måste visa för mig själv precis hur sjukt mitt beteende är. Jag "lider" av tsundoku. Det är i alla fall skönt att det numera finns ett ord för det. Och att jag vet att vi är många som fungerar på det sättet.

Resultatet då? Ja, just nu finns 654 böcker registrerade. Av dem har jag läst 222. Det finns några till som ska registreras, men det rör sig nog inte om fler än kanske 20 stycken. Om jag bortser från de nästan 100 som står i mina föräldrars garage för att jag försökte göra mig av med dem när jag flyttade till ett mindre boende för ett par år sen. Det är nästan bara böcker jag läst som jag kände att jag inte behövde ha längre. Uppenbarligen var det ingen annan som ville ha dem heller, för jag har fortfarande kvar dem :P

Redan i slutet av förra året bestämde jag mig för att år 2015 ska bli ett nästanköpfritt år. Jag vet att jag inte skulle klara att vara helt köpfri, så det försöker jag inte ens med, men jag vill minska ner mitt shoppande en aning. Framförallt när det gäller böcker. Anledningen är ju uppenbar. Jag har också bestämt mig för att jag under det nya året ska läsa mer. Förra året läste jag ungefär 33 böcker (jag skriver ungefär eftersom jag inte är säker på att alla har kommit med på listan). Det här året vill jag läsa mycket mer! Förhoppningsvis kommer kombinationen inteköpanyaböcker + läsamer innebära att andelen lästa/gröna böcker i min lista ökar. Det är min huvudsakliga läsutmaning under 2015. Jag utgår ifrån att avbetandet av mina olästa böcker också kommer att innebära en avklarad Boktolva och andra läsutmaningar jag hoppar på under året. Dessutom ska jag göra ett nytt försök att blogga om det jag läser och tänker om det jag läser.

Just nu läser jag Shantaram av Gregory David Roberts. Jag började igår. Den ska vara utläst innan 16/1 när den ska bokcirklas. Den är nästan 950 sidor lång. Hoppsan. Nåja. Det KAN gå, för den biten jag läste igår flöt på bra. Det handlar bara om prioriteringar. Läsa mer böcker - läsa mindre OM böcker.

Gott Nytt 2015 allihop! Hoppas det blir ett bra läsår för er alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar