söndag 18 januari 2015

En smakebit på søndag - Om detta talar man endast med kaniner

Förra söndagen blev det ingen smakbit, men idag blir det flera stycken. Smakbitsidén kommer från Norge (som så mycket annat bra) och bloggen Flukten fra virkeligheten.

Just nu läser jag för övrigt en norsk bok på norska, men det är inte från den smakbitarna kommer, utan ifrån boken Om detta talar man endast med kaniner som jag plockade fram och läste igenom igen idag. Det är en bok som gick rakt in i hjärtat på mig när jag läste den första gången i höstas. Många av bilderna och texterna skulle jag vilja ha som tavlor. Boken handlar om en ung och väldigt känslig kanin och hur hen hanterar sin tillvaro. Jag känner så väldigt mycket igen mig och även om boken delvis är mörk och tung, så är den också en tröst på något sätt. Åldersgruppen den riktar sig är officiellt 12-15 år, men jag skulle vilja säga att ingen är för gammal för att läsa den. Och att ALLA borde läsa den.


"Ibland tror folk att man överdriver. 

Som när jag var liten och inte ville gå på barnkalas. 

De tror att man larvar sig. 

De fattar inte allvaret, 

att det finns en gräns för vad man orkar med. 

Själv blev jag med tiden rätt bra på att säga nej."


"Mina närstående, alltså mina föräldrar, 

står helt nära varandra i köket 

och ändå är avståndet mellan dem milsvitt."


"Jag minns exakt i vilket ögonblick det stod klart för mig 

att det fanns ett ord för det jag allt oftare kände. 

Jag stod och tittade ner i ett dike. 

När jag tittade upp stod det skrivet över hela alltet: 

Meningslöst. 

Allt är meningslöst."


"- Var inte så känslig, säger mamma. 

Det är lätt att säga. 

Tror hon att det är frivilligt? 

Tror hon att det är något man väljer?"


"Man är alla sina åldrar, säger morfar. 

Därför blir det bättre och bättre ju äldre man blir. 

Vilket skämt. 

Först ska man kämpa hela livet 

och sedan när det äntligen börjar kännas bra, 

då ska man dö. 

Jag vet att man kan tänka på ett annat sätt 

men jag kan inte det just nu."


Fast det är på inget sätt samma sak utan de fantastiska illustrationerna. För det är en bilderbok. För alla åldrar. Som alla borde läsa och tipsa barn och ungdomar om att läsa. Inte för att det kanske känns mindre meningslöst efter att man läst boken, utan mer för att det är en tröst att veta att "andra kaniner före mig hade känt samma sak och gett det ett ord. Det är nästan som ett slags gemenskap."

8 kommentarer:

  1. Der var det mange fine ord. Jeg tror jeg må titte nærmere på den boken! Ønsker deg en fin søndagskveld!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, varje sida är lika fantastisk! Önskar dig också en fin kväll. Min kommer delvis att ägnas åt Forföreren.

      Radera
  2. Ja, det var många tänkvärda citat. Tack för dem!

    SvaraRadera
  3. tack för smakbiten! den passar mig, det känner jag! har reserverat på biblioteket!

    SvaraRadera
  4. For en kul bok! Kaniner er helt spesielt tøffe og smarte og søte :)
    Ønsker deg en fin uke med tid til å lese masse :)

    SvaraRadera
  5. Föräldrar är (tror sig vara) så kloka när de pratar med sina barn. De vet ju att det mesta går över, men det hjälper ju inte när man själv är ung.

    SvaraRadera
  6. Jag tror jag skulle gilla den boken. Tack för tipset, den ska genast in på min önskalista! Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  7. Verkar vara en fin bok. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera