söndag 18 januari 2015

Läsåret 2014

Ja, det är väl läge att skriva lite om läsåret 2014. Jag gick ju ut stenhårt med en plan på att blogga om min läsning, men den stendog, av olika anledningar, ganska omgående. Jag läste heller inte särskilt mycket i början av året.

Det var framförallt under sommaren det tog sig. Jag läste 17 böcker under sommarledigheten och det var verkligen skönt! Det är ju så jag vill att det ska vara, men har så svårt att uppnå. Jag hoppas att bloggen ska hjälpa mig att prioritera lästiden bättre under 2015.

Jag inledde sommarläsningen med en omläsning av en gammal klassiker - Candide. Jag har läst den två gånger innan och jag visste att jag gillar den, men jag tror att jag tycker att den var ännu roligare nu. 1700-talslitteratur kan verkligen vara väldigt underhållande!

En annan av sommarens tidiga stora läsupplevelser var Jellicoe Road. Många av de böcker som ges ut som ungdoms- eller YA-böcker är väldigt väldigt läsvärda även för oss som på papperet är vuxna. Kanske särskilt för oss som är mycket medvetna om att vi egentligen inte är äldre än kanske 14 ;)

Under året läste jag två av Jonathan Troppers böcker. Och skrattade högt! Fantastisk underhållning! Ser mycket fram emot att läsa resten av hans böcker som ges ut på svenska av ett av mina absoluta favoritförlag, Gilla böcker. ALLT de ger ut är bra!

Under de där tokvarma dagarna i juli läste jag Americanah av Chimamanda Ngozi Adichie. På förmiddagarna läste jag på min balkong, för fram till 12-tiden var det möjligt att vistas där. Sedan tog jag boken med mig och åkte till stranden och fortsatte läsa där. Med avbrott för bad (och häng med släktingar). På kvällen var det ibland möjligt att fortsätta läsningen på balkongen igen. Jag visste ju redan innan att boken skulle vara bra, för alla jag litar på när det gäller böcker hade sagt det, och dessutom har jag gillat det jag läst av Adichie tidigare, och den levde verkligen upp till förväntningarna! ALLA borde läsa den, för ämnet rasism och rasifiering är ju ständigt aktuellt. Förutom rasism handlar den också om hår. Och om kärlek. Och den sista sidan tog verkligen luften ur mig.

I slutet av juli åkte jag på lässemester till Sunne med en vän. Vi packade väskorna fulla med böcker och drog till Hotell Selma Lagerlöf (som tyvärr stängt nu) och hetsläste. Vi hann även med att besöka Rottneros och Mårbacka. Planer finns absolut för fler läsresor, för det är väldigt trevligt! Jag hann förvisso inte läsa jättemycket under de tre dagarna, men avverkade i alla fall Sargassohavet (som var rätt trög), Divergent (som jag älskade) och så påbörjade jag Thérèse Raquin (som inte var riktigt så giftmordisk som jag hade hoppats).

Semesterns sista bok Morgon i Jenin var också en av de största läsupplevelserna. Vi läste den i bokcirkeln och det är jag väldigt glad för, för det var en bok jag inte hade velat vara utan. Ytterligare en bok jag tycker att alla borde läsa för att kanske på något sätt försöka inse att alla människor som drabbas av krig är just människor. Individer. Med ett liv och en familj och tankar och känslor. Inte något vi kan tala om som "volymer". Fantastisk bok!

Under hösten flöt läsningen på rätt bra. Jag heter inte Miriam var ytterligare en viktig bok som alla borde läsa, Dödssynden läste vi i bokcirkeln och den tyckte jag också väldigt mycket om (Atticus är en ny idol!) och Om detta talar man endast med kaniner köptes äntligen på Bokmässan. Vilken fantastisk bok! Det är en illustrerad bok/bilderbok för äldre ungdomar (eller vuxna, uppenbarligen. Och som så mycket annat under 2014 så handlar den om mig ;)). Den börjar så här:

Jag kom till världen 

en vårdag för tretton år sedan. 

Jag ångrade mig nästan genast.


Det är en väldigt viktig bok. Som alla borde läsa. För att förstå antingen sig själva eller andra lite bättre. Bitvis var den som ett slag i magen, men den slutar ändå ganska ljust och hoppfullt.

Läsåret avslutades med Gentlemen och Gangsters. Jag hade tänkt se filmen på bio också, men eftersom den bara visades textad när jag väl var färdig med böckerna så väntar jag och ser den hemma istället. Böckerna var i alla fall precis så bra som jag trodde! 

Förhoppningsvis blir 2015 ett mer jämnt läsår. Och ett år när jag läser mycket mer. Och skriver mer om det jag har läst. När jag har läst det och inte ett halvår senare ;)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar