måndag 5 januari 2015

Läsutmaningar 2015

Japp, då var det dags att offentliggöra årets läsutmaningar!

Nåja, de har ju faktiskt varit offentliga under fliken Läsutmaningar i flera dagar, men ändå.

Precis som jag skrivit tidigare så handlar årets huvudsakliga läsutmaning om att läsa det som brukar kallas hyllvärmare. Faktisk i stort sett BARA läsa hyllvärmare. För det är inte okej att fördelningen mellan lästa och olästa böcker i hyllan ser ut så här: 
I den bästa av världar skulle jag vilja nå 50% lästa under året, och det är väl kanske inte en omöjlighet, bara ganska högt satsat. Det innebär att jag måste läsa 105 av böckerna som finns i hyllan redan. Med tanke på att jag läste bara lite drygt 30 böcker under 2014 verkar det ju osannolikt. Det KAN lösas genom att 68 av titlarna i hyllan är Novellixer och alltså bör kunna betas av ganska snabbt. Det kommer så småningom att få ett helt eget inlägg.

En annan utmaning, som jag utan större problem bör klara av, är Boktolvan, som ursprungligen kommer från bloggen enligt O. Utmaningen går ut på att upptäcka 12 författare man tidigare inte läst. På min lista över författare jag vill upptäcka finns 20 namn, och av dem borde jag verkligen kunna bocka av 12 stycken innan året är slut!

Den enda utmaningen jag hoppade på förra året och faktiskt klarade av var Kaosutmaningen. Dock tycker jag inte att listan för 2015 var så inspirerande, så jag bestämde mig för att inte hoppa på den i år. Hittade däremot en annan lista som jag tycker är roligare, så jag kör på den istället! Hittade bilden på bloggen How Hollow Heart And Full, och stal den därifrån.



"A book you own but have never read" lär ju inte bli så svår att bocka i ;) Det står ju inte så mycket om regler, men jag kör som på Kaosutmaningen att en bok endast kan generera en bock. Annars blir det för lätt.

Sedan är det ju också utmanande att försöka vidga vyerna lite och läsa böcker från andra delar av världen än Europa och Nordamerika.

Men den största bokrelaterade utmaningen för mig 2015 är nog att inte shoppa några böcker. Vissa utvalda kommer jag att få köpa (inlägg kommer!) men det måste vara undantag. Ska bli väldigt intressant att se hur det går!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar